Pagina's

vrijdag 6 september 2013

En hier is ze dan..... De Unicorn Cake.

Het oorspronkelijke idee kwam omdat mijn oudste dochter gek is van paarden en eenhoorns. En laat nu een eenhoorn net dat beetje extra hebben dat ik die koos. Na wat opzoeken op het internet en wat rondsurfen voor ideetjes werd het deze taart als voorbeeld.
 



Gisteren was het dan zover.... De taart bakken. In een vorige blog heb ik laten zien hoe ik de eenhoorn gemaakt heb. Nu was het alleen nog een kwestie van de taart maken en hem mooi krijgen. Maar ja.... Voor de taart zelf wilde ik ook wel eens wat anders dan een gewone gele/bruine vanillebiscuit. En na lang zoeken en denken kwam ik opeens woensdagavond bij een super leuk idee uit. Op FB poste iemand een super leuk ideetje dat ik dan ook meteen opgeslagen heb in me koppie en uitgevoerd heb. :)

Dit was het idee dat op FB stond. Kleurrijke bolletjescake. Ik vond em zoooo leuk. Die kleurtjes zijn ook gewoon super en zeker als je hem doorsnijd is die AMAZING!!!!

Dus dat wilde ik ook. Zo gezegd, zo niet gedaan hahahaha. Want ik heb zo geen Wilton bolletjes pan. MAAR het geluk lag aan mijn zijde, want ik moest zowiezo donderdagvoormiddag naar de taartenshop om mijn ingrediënten op te halen. :) NIET goed voor de portemonnee hahahaha.
In de taartenwinkel hadden ze de pan van Wilton niet meer en het koud zweet liep al over mijn rug heen. Wat ga ik nu nog verzinnen???? Mmmmmmm Dan toch maar met de cakepop machine kleine bolletjes maken? Opeens zei de verkoopster. Maar ik heb ze wel van Städler. Ok, show me.... Eerst was ik een beetje Hmmmm Wilton pan was 16.99. En deze stond 21.95 geprijsd. Grrrrr.
Maar toen werd ik toch blijer. Want die van Wilton heeft maar 6 halve bolletjes. En deze had er 12. Ze zijn wel ietsje kleiner (Wilton is ongeveer 9cm, Städler 7cm) maar dat vond ik helemaal niet erg. Dus???

städler
Wilton

Dan even navragen hoe het zit met het kleuren van het deeg. Ik heb in het verleden al meerdere keren een Ombré gemaakt, of een regenboogcake. Maar geen enkele keer waren de kleurtjes hetzelfde voor het bakken, als erna. En dat wilde ik toch wel graag even geverifieerd. Dus???? Blijkt dat Wilton GEEN bakvaste kleuren heeft. Tsssssssssss. Wist ik totaal niet. Ze zijn super geschikt voor Fondant, marsepein, chocolade te kleuren. MAAR niet om deeg te kleuren om te bakken. Dus rade ze me daarvoor Ameri Colors voor. En toen ik voor het rek met kleurtjes zat? Wist ik niet wat ik zag. Amaai.... Zoooooveel keuze. Welke moet je dan mee he? Hmmm... Ok... Roze, Geel, Blauw, Paars en groen..... Achteraf gezien had ik jammerlijk genoeg nog een paar kleurtjes meer moeten meenemen. Maar ach, das voor de volgende keer, en de why erachter lezen jullie strakjes.

Ok.... Afrekenen en ik ging weer met 3 volle zakken naar huis. Want telkens heb je meer bij, dan dat er eigenlijk op je lijstje stond.
Thuis gekomen ging ik dan ook gelijk aan de slag. Ik kon niet wachten om mijn 'bolletjes' te gaan maken. Dus? Eerste werk. Beslag kloppen. In kleine potjes verdelen en ..... Spannend.....
Wat een HEERLIJKE kleurtjes... Zalig gewoon. Dit waren de fantastische kleurtjes VOOR ze de oven ingingen.
 
 
En zo kwamen ze er weer uit. Even mooi toch????
 

En ziedaar het probleem van maar 5 kleurtjes.... Als ik er 6 gehad had? Had ik er nog een bolletje in het midden kunnen leggen. JAMMER...... Maar ach. Weten we dat ook weer voor de volgende keer toch? Dan maken we lekker 6 bollen. Hahahahaha.
Ok, overgieten met een nieuwe lading lekker beslag en de oven maar weer in.
Hoe ze eruit gekomen zijn heb ik helaas vergeten een foto van te maken. Maar dat zien jullie ook verder in deze blog wel een beetje...
Na het afkoelen van de 2 bloemen/wolken was het dan tijd om te vullen, stapelen en afsmeren.
Ik ben GEEN grote fan van afsmeren. Helemaal niet. Ik doe het wel graag. Maar ik vind dat als je het te dik smeert? (zoals op sommige Amerikaanse programma's) dat je taart mierezoet word. Zeker als de vulling ook nog eens zoet zoet is.  Dus doe ik alleen het hoognodige.

Dammetje spuiten en hier zie je dan ook het resultaat van de gebakken wolk. Jammer zijn er door het bakken de bolletjes meer naar buiten gegaan dan in het begin de bedoeling was. Ook weer iets dat we de volgende keer zeker moeten bekijken hoe we dat oplossen..
 
Vullen met super lekkere pistachevulling.
 
 
Deze vulling is dus zeker een aanrader!!!!! Pistachevulling.
 
*140gr pistachenoten (gepeld ongezouten)
*200gr Mascarpone
*80gr poedersuiker
*50ml slagroom.
 
Maal de pistachenoten naar keuze (ik verkies niet helemaal poeder, ik heb er graag nog een crunchy beet aan). En meng alles door elkaar. Laat even opstijven in de koelkast.
 
Afsmeren

 
 
En dan was het wachten. Wel.... toch voor de taart. Want opruimen moet ook gebeuren natuurlijk...
En dan opeens wist ik ook wat ik fout gedaan had.... GRRRRRRR.
Normaal wilde ik een wolk van 28 Ø en eentje van 22 Ø. Maar toen ik het idee kreeg van de bolletjes.... Wilde ik absoluut niet de taart doormidden snijden om te vullen. Want dan zouden mijn bollen ook doorgesneden zijn. En dat was een big NONO.
Dus besloot ik snel 2 wolken van 26Ø te bakken en ze ertussen te vullen. Ipv een stapeltaart? Dan maar een leuke grote hoge taart. Ook mooi. MAAR zonder rekening te houden met de hoeveelheid fondant dat ik hiervoor nodig heb. Aaargghhhh. Ik wilde de onderste laag licht blauw en de bovenste donker. Dus had ik van allebei gewoon een kilo mee. Maar nu ik opeens een taart van 16cm hoogte had ipv 7.5cm zat ik met een dik probleem. Even brainstormen hoe ik dat ga moeten oplossen.....
Oef.... Daar was de oplossing. Ik had het wel nog nooit eerder gedaan. Maar het moet voor alles een eerste keer zijn toch? Dan doen we lekker eerst de donkere fondant erop? En dan meten we hoeveel we nog nodig hebben van de lichte kleur. En draperen we die errond. Ok... Doen we. Ahum.... proberen we. Dat word een onrustig nachtje...
 
Vrijdag...
Vandaag is het dan zover.. De taart decoreren. Altijd spannend. Maar ik kijk er elke keer enorm naar uit. Ik was weer even vergeten hoe graag ik het doe. De zomer vind ik hel om te bakken. Dan heb ik daar gewoon totaal geen zin in. Maar eens ik eraan begonnen ben??? Dan vind ik het SUPER leuk om te doen. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat het weer herfst gaat worden. Ik ben echt wel een Herfst type. Zalig!!! De bladeren die van de bomen vallen, het weer dat kouder word, donker s'avonds, kaarsje aan, stoof aan. Heerlijk. Maar goed. We waren aan het bloggen over een unicorn taart.... Deze morgend na eerst al het huishoudelijke werk... school.... was het dan zover... Spannend.
Het nieuwe merk fondant is gewoon SCHITTEREND Sweet choice by Wendy.
 
Die is SUPER zacht, zo makkelijk te kneden en helemaal niet zo zoet!!!! 3 pluspunten dus. :)
De taart na haar eerste laag/kleur.

De 2de kleur.... SPANNING STIJGT....

En het resultaat mocht er echt wel zijn vond ik zo. De suikerpasta is echt héél makkelijk te gebruiken. Super zacht en makkelijk hanteerbaar. Hij past zich goed aan de vorm aan. Ook de naden zijn super makkelijk weg te werken. Je ziet er gewoon niets meer van!!! Heerlijk. Merk dat ik zeker ga onthouden. Ook de tip die ik eerder al eens op een of andere Amerikaanse site gelezen had werkt perfect. Normaal gebruik ik om uit te rollen bloemsuiker OF van dat fijn bakkerszetmeel. Dat eigenlijk wel goed werkt. Maar een glans achter laat EN ook wel duur is om te gebruiken...gebruikte ik vandaag Maïzena. Kost niks... En is overal verkrijgbaar. Ik was er wel wat bang voor. Maar het werkt echt SUPER. Mijne suikerpasta heeft geen enkele keer geplakt aan mijn werkvlak. Ik had geen klonters of naden in mijn suikerpasta. En je kunt hem gewoon afvegen zonder dat je er iets van ziet. Heerlijk gewoon. Hij kleurt ook niet op gekleurde fondant. Wel nog eens proberen met zwart. Maar alle andere kleuren is gewoon geen probleem. Ik meld nog of de zwarte ook lukt.
Na de 2 kleuren goed in mekaar laten over te vloeien en de naad weg te werken was het dan tijd om te decoreren. Ik had nog een nieuw product gekocht. En dat was de Rainbow dust paint. Ik wilde die gebruiken om een nog donkerdere blauwe wolk erop te schilderen. En dat werkte eigenlijk goed. Wel is de verf dik en vloeit ze daarom niet zo goed in elkaar. Dus? Als je 2x over hetzelfde plaatsje moet? Had je wel steeds naden. Vond ik wel een nadeel. Dus? Voor grote oppervlakken geen aanrader. Maar wel een mooie kleur.


 
 
Nog een heleboel sterretjes in alle kleurtjes en maten uitsteken, witte wolkjes en dan assembleren. Het gaat dan eindelijk een taart worden :)
De eenhoorn kwam bovenop de taart te zitten zodat ik zag waar ik de sterren moest plaatsen. En eerlijk? Ik vond het al meteen een totaal ander zicht. Dan de sterren erop. Nog wat met Metallic paint silver wat sterren opgeschilderd en ik was tevreden. Ik heb dan ook de hoorn met zilver beschilderd. En zijn manen en hoeven met gouden lusterdust ingewreven.
amaai. Dat gaf meteen dat extraatje dat hij nog miste. :) Nu zag hij er niet zo ziekelijk wit uit :p
Nog wat zilveren lusterdust over de donkere wolk en als geleider over de sterren en ik vond het een super resultaat. En dan zegt het spreekwoord? AFBLIJVEN!!! :)
De taart op een cakedrum gezet en het lintje met Happy Birthday erond en ze was AF.
 






Wat vinden jullie ervan??? Is hij gelukt? Of is hij gelukt. Al zeg ik het zelf? Maar ik ben echt wel tevreden. :) Ik vind em zelfs mooier geworden als het 'voorbeeld'. Of ben ik nu teveel aant stoefen? Hihihi. Nee nee, mag ook wel eens meevallen. Toch???? :p
Op naar het volgende project.....
 

 




 

 

2 opmerkingen:

  1. helemaal geslaagd meid!!! Mag je super trots op zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vind het alvast geslaagd!
    Ik had nog een kleine vraag.
    Maak je toevallig geen eenhoorn figuurtje dat je verkoopt?
    Mijn nichtje van 6 had de taart gezien en was direct verkocht.
    Helaas ben ik geen held in boetseren.

    BeantwoordenVerwijderen